۱۰ کاری که باعث هدر رفتن زمان میشود
هدر رفتن زمان و مدیریت آن یکی از مهمترین ویژگیهای افراد موفق است و برای اینکه در هر کاری به نتیجه دلخواهمان برسیم باید این ویژگی را در خودمان تقویت کنیم. ثروتمندان دنیا معتقدند که زمان، اولین و بزرگترین سرمایه آنهاست و تلاش میکنند تا بهترین استفاده را از هر ثانیه خود داشته باشند. اما آیا ما هم همینقدر روی هدر رفتن زمانمان حساسیم؟ گاهی کارهایی میکنیم که بدون اینکه متوجه باشیم این طلای گرانبها را ازدست میدهیم.
با سبکتو همراه باشید تا ۱۰کاری که باعث هدر رفتن زمان میشود را بررسی کنیم و از همین امروز جلوی آن را بگیریم:
۱. برنامهریزی نکردن
برخی فکر میکنند که برنامهریزی کار افراد غیرحرفهای است و خودشان بدون برنامهریزی آزادی عمل بیشتری دارند و بهتر رفتار میکنند. در حالی که این طرز فکر کاملا اشتباه است. بدون برنامهریزی و داشتن لیست کارهایی که باید انجام دهیم، بخش زیادی از آنها را فراموش میکنیم. همچنین برنامهریزی کمک میکند تا کارها را اولویتبندی کنیم و زودتر آنها را به نتیجه برسانیم و در پایان روز به جای انباشت کارهای انجام نشده، بابت کارهایی که به درستی انجام دادهایم از خودمان احساس رضایت داشته باشیم.
۲. یادداشتبرداری نکردن
این مورد مکمل گزینه اول، یعنی برنامهریزی است و نشان دهنده این است که برنامهریزی به تنهایی کافی نیست. اگر میخواهیم از هدر رفتن زمان جلوگیری کنیم و از هر لحظه برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم باید در کنار برنامهریزی، هر کار کوچکی که انجام میدهیم را بنویسیم.
هر کاری که در طول روز انجام میدهیم مثل غذا خوردن، قدم زدن، تماس با یک مشتری و حتی صحبت با همکارمان همه را به جزئیات بنویسیم. دارن هاردی در میکروکتاب اثرمرکب به یادداشتبرداری اشاره میکند و میگوید که سادهترین راه برای شروع یک تغییر نوشتن تمام جزئیات است. وقتی یک ماه کامل این کار را انجام دهیم، در پایان ماه و با مرور آن متوجه میشویم چه زمانهای زیادی بودند که بدون اینکه متوجه آن باشیم صرف کار بیهودهای کردیم و میتوانیم میزان هدر رفتن زمان را محاسبه و آن را کم کنیم.
بیشتر بخوانید: راز شاد زیستن در شرایط امروز چیست
۳. به تعویق انداختن کارها
به تعویق انداختن کارها گاهی کاملا طبیعی است. برای همه ما پیش آمده است که به هر دلیلی مجبور بودیم انجام کاری را به زمان دیگری موکول کنیم. اما اگر این کار را بیش از حد تکرار کنیم و تبدیل به عادتمان شود، آن زمان است که ضررهای آن را در زندگی حس خواهیم کرد. به تعویق انداختن کارها همان هدر رفتن زمان است. چون کاری را که باید در زمان مشخص انجام میدادیم، کنار گذاشتهایم و از زمانمان به خوبی استفاده نکردهایم و از آنجا که در حال تکرار این عادت هستیم در پایان روز، هم کلی کارهای انجام نشده و انباشته داریم و هم زمانی که به بطالت گذشته است.
برای اینکه از دسته این افراد نباشیم، باید عادت کنیم که هر کاری که در برنامهریزیمان مشخص کردهایم، چه دلچسب باشد چه نه انجام دهیم. شاید در چند روز اول سخت باشد اما بعد از مدتی تبدیل به عادت و روتین زندگی میشود و ما علاوهبر اینکه کارهایمان را به نتیجه رساندهایم، احساس خوبی هم نسبت به خودمان خواهیم داشت.
۴. نداشتن روش کاری مشخص
هدر رفتن زمان میتواند یکی از نتایج نداشتن روش کاری مشخص باشد. در واقع منظور از روش، عادت مثبتی است که انگیزه ادامه به شما میدهد. مثلا صرف ناهار با همکارانتان یا خوردن میوه بعد از ناهار یا حتی ورزش و مراقبه بعد از کار. این روشها میتوانند تبدیل به عادتهای ما شوند و با انجام آنها برای ادامه فعالیتهای روزانمان انرژی بیشتری کسب کنیم.
۵. نداشتن زمان استراحت
شاید با خودتان فکر کنید که برای جلوگیری از هدر رفتن زمان باید دائم کار کرد و استراحت نداشت. اما چطور قرار است به هدفمان برسیم وقتی از نظر روحی و جسمی خسته باشیم، از رسیدن به اهدافمان هیچ لذتی نمییریم. اوقات فراغت و استراحت کمک میکنند تا بدن ریکاوری شده و با انرژی مضاعف به سمت هدف حرکت کنیم.
بیشتر بخوانید: چطور یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟
یادمان باشد که برای اوقات فراغتمان هم باید برنامهریزی داشته باشیم و متوجه این باشیم که به مسیر رسیدن به اهدافمان لطمهای وارد نشود و از آنها دور نمانیم.
۱۰ کاری که باعث هدر رفتن زمان میشود
۶. نداشتن هدف
این خود ما هستیم که تصمیم میگیریم اتفاقات روزانه به نفع ما باشند یا به ضرر ما و این موضوع را هدف مشخص میکند. اولین و مهمترین گام در موفقیت داشتن هدف است. هدف باید شامل بخشهای جزئی هم باشد. مثلا هدف شما قبولی در کنکور ارشد است، برای رسیدن به این هدف باید هدفهای کوچکتری هم مشخص کنید، مثلا هر ماه باید در آزمونهای آزمایشی شرکت کنید و نتایج حداقلی برای خود تعیین کنید، یا هدف تعیین کنید که باید روزی ۸ ساعت درس بخوانید.
هدفهای کوچک، بیشترین تاثیر را در رسیدن به اهداف بزرگ دارند، علاوهبر اینکه انجام آنها انرژی زیادی برای ادامه راه میدهد.
۷. بلد نبودن اولویتبندی
اولویتبندی کارها یک مهارت مهم در رسیدن به موفقیت است. در واقع ما با این کار مانع هدر رفتن زمان میشویم و استفاده کاملا مفیدی از آن میکنیم. اولویتبندی به ما کمک میکند تا به جای تمرکز روی کارهای کوچک، وقتمان را برای کارهای با ارزش صرف کنیم. باید در مورد تمام تصمیمهای زندگی از اولویتبندی استفاده کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل رفتار کنیم.
۸. انجام همزمان چند کار
برخی فکر میکنند که اگر چند کار را همزمان انجام دهند، هم از هدر رفتن زمان جلوگیری میکنند و هم باهوشتر به نظر میرسند، در حالی که تحقیقات ثابت کرده است وقتی شما چند کار را با هم انجام میدهید نمیتوانید به خوبی روی همه آنها تمرکز داشته باشید و در بهترین حالت آنها را در سطح متوسط به پایان میرسانید در حالی که زمان و انرژی بیشتری هم از شما گرفته میشود.
بیشتر بخوانید: تفکر انتقادی چیست و چطور از آن برای پیشرفت استفاده کنیم
۹. تماشای دائم صفحه نمایش
زندگی در عصر دیجیتال این شرایط را به وجود آورده که بیشتر کارها از طریق کامپیوترها و وسایل الکترونیکی انجام شود و ما دائم با آن سروکار داشته باشیم. اما اگر صبح تا عصر مجبوریم به صفحه مانیتور چشم بدوزیم و کار کنیم، باید در زمانهای استراحت یا ناهارمان به چشمها استراحت دهیم. در حالی که اکثر ما زمان استراحت یا در شبکههای اجتماعی هستیم یا در خانه به صفحه تلویزیون خیرهایم.
تماشای زیاد صفحه نمایش ذهن را خسته میکند و در نتیجه برای انجام هر کار سادهای زمان زیادی طول میکشد. بهتر است برای زمانهای استراحت عادتهای بهتری را جایگزین کنیم، مثلا کتاب بخوانیم یا قدم بزنیم.
۱۰. عجله در انجام کارها
هدر رفتن زمان همیشه به معنی زمان بر بودن انجام کارها نیست. گاهی فکر میکنیم که اگر کاری را با سرعت انجام دهیم از هدر رفتن زمان جلوگیری کردهایم. در حالی که همیشه عجله خوب نیست. عجله در انجام کاری به معنی از دست دادن تمرکز و دقت کافی در آن است. در نتیجه ممکن است اشتباهات زیادی در آن به وجود بیاید که زمان انجام آن را چندیدن برابر کند.
جلوگیری از هدر رفتن زمان و مدیریت آن مهارتی است که حتما باید آن را به دست آوریم اما از روشهای درست تا موجب بیشتر شدن کارهایمان نشود.